accountaccountbagbagzalando logomenu

Pomoc i kontakt

przesyłka i zwrot gratis

100-dniowe prawo zwrotu

Poradnik Joga/ Joginka

Natalia Knopek

Ekskluzywny wywiad z nauczycielką jogi & blogerką

Natalia Knopek

W jodze uwielbiam budowanie relacji pomiędzy umysłem i bardziej świadomym ciałem. Oraz poszukiwanie granic własnych możliwości i… ich przekraczanie.

Natalia Knopek, Nauczycielka jogi & Blogerka

Natalia Knopek

Minimalizm, joga i życie w rytmie slow. Tymi słowami można najlepiej określić Natalię – autorkę bloga Simplife.pl. Wartości, które ceni przede wszystkim to wysoka jakość, piękno i dobry smak. Przeczytaj wywiad z Natalią, aby dowiedzieć się, co joga zmieniła w jej życiu.


Jak wyglądał Twój pierwszy kontakt z jogą?
Mój pierwszy kontakt z jogą wyglądał po prostu tak, że poszłam na zajęcia. Z czystej ciekawości. To były jeszcze te czasy, w których niewiele dało się wyszperać w Internecie. W pewien sposób joga od dawna mnie fascynowała, wtedy jednak była to wciąż trochę egzotyczna dziedzina. Ludzie chyba za bardzo utożsamiali ją z religią. Tak naprawdę wciągnęłam się już od pierwszych zajęć. Podziwiałam nauczycielkę, jej płynne ruchy, grację, bardzo podobało mi się to, co może zrobić ze swoim ciałem. Do tego wszystkiego doszło wspaniałe samopoczucie po zajęciach, niesamowite odprężenie i cudowna lekkość. Zaczęłam chodzić na zajęcia coraz częściej, później dodatkowo ćwiczyłam sama w domu. W pewnym momencie doszłam do wniosku, że chciałabym nie tylko uczyć się, ale również mieć możliwość przekazywania tej wiedzy i dobrego samopoczucia innym. Teraz w swoim życiu nieprzerwanie łączę dwie pasje: jogę i studia na kierunku zupełnie z jogą niezwiązanym. Cieszę się z wyboru, jakiego dokonałam. Atmosfera i energia jaka powstaje podczas zajęć jest niesamowita.


Jakiej szczególnej rady udzieliłabyś osobie rozpoczynającej przygodę z joga?
Najlepsza rada to po prostu: nie bój się, nie zastanawiaj się, tylko idź na zajęcia. Atmosfera na zajęciach jest niepowtarzalna. Poza tym, nawet jeśli pierwsze zajęcia nie przypadną Ci do gustu – nie poddawaj się. Spróbuj z innym nauczycielem, w innej szkole, innej techniki. Na pewno znajdziesz coś dla siebie.


Jaka jest najlepsza pozycja dla początkujących?
Myślę, że najlepszą pozycją dla początkujących jest pozycja dziecka. Idealnie relaksuje i pozwala odpocząć. Przynosi ulgę zwłaszcza po wielu godzinach spędzonych w pozycji stojącej lub siedzącej. Pozwala skupić się na naszym ciele i oddechu.


W jaki sposób joga zmieniła Twoje życie?
Joga w moim życiu zmieniła bardzo dużo. Przede wszystkim jest to jedyna forma aktywności, do której przywiązałam się na dłużej. Na pewno przyczyniła się w ogromnym stopniu do wymodelowania sylwetki. Bardzo fajne w jodze jest to, że regularna praktyka sprawia, że nasze ciało jest smukłe i gibkie, a nie napompowane jak po siłowni. Myślę, że w dużym stopniu joga przyczyniła się również do zmiany moich nawyków żywieniowych. Wybieram produkty bardziej świadomie, zwracam uwagę na etykietki, w dużym stopniu wyeliminowałam również żywność wysoko przetworzoną, zrezygnowałam z jedzenia mięsa i większości produktów pochodzących od zwierząt. Joga dokonała również wielu zmian w samej psychice. Nauczyłam się podchodzić do życia z większym dystansem, patrzeć na problemy z innej perspektywy, a także czuć i okazywać wdzięczność za to, co daje życie.


Jaka jest Twoja mantra?
Nie mam jakiegoś jednego zdania czy sentencji, które towarzyszyłyby mi każdego dnia. Mahatma Gandhi powiedział kiedyś „Nie jest najważniejsze, byś był lepszy od innych. Najważniejsze jest, byś był lepszy od samego siebie z dnia wczorajszego.” I to właśnie staram się wprowadzać w swoim życiu.


Jak nauczyłaś się praktykować jogę – na zajęciach czy samodzielnie?
Uczyłam się na zajęciach i nadal uważam, że jest to najlepszy sposób nauki. Ćwicząc samemu w domu nie jesteś w stanie skorygować wszystkich swoich błędów, tymczasem wprawne oko nauczyciela na pewno je wyłapie. Gdy już załapiesz podstawy, możesz ćwiczyć na własną rękę, szukać inspiracji w książkach czy w Internecie. Zwłaszcza, że joga ma to do siebie, że wciąga. Strasznie wciąga. Po pewnym czasie chcesz ćwiczyć codziennie, a nawet dwa razy dziennie, a mało kto może pozwolić sobie na bywanie w szkole jogi aż tak często.


Który rodzaj jogi preferujesz?
Zdecydowanie preferuję jogę dynamiczną. Pozwala na odnalezienie siebie w ruchu, na tworzenie specyficznego, jedynego w swoim rodzaju „flow”.


Czym jest dla Ciebie joga?
Myślę, że joga jest po prostu moją pasją. Natknęłam się kiedyś na takie pytanie: czy gdybyś nie otrzymywała pieniędzy za wykonywaną pracę, nadal robiłabyś to, co robisz? Bez zastanowienia odpowiadam, że tak. Konfucjusz powiedział kiedyś „Wybierz pracę, którą kochasz, a nie będziesz musiał pracować nawet przez jeden dzień w swoim życiu.” – mam wrażenie, że mi się to udało ;)


Co uwielbiasz w jodze?
W jodze uwielbiam budowanie relacji pomiędzy umysłem i bardziej świadomym ciałem. Oraz poszukiwanie granic własnych możliwości i… ich przekraczanie. Cenię ją również za całą jej kompleksowość, za to, że wpływa zarówno na nasze zdrowie psychiczne jak i fizyczne.


Która pora dnia jest najlepsza do ćwiczenia jogi?
Nie ma czegoś takiego jak najlepsza czy najgorsza pora na ćwiczenia. Ciało jest inne o każdej porze dnia, dlatego cały czas musimy słuchać tego, co do nas mówi. Poranna joga jest świetnym sposobem na nadanie pozytywnego kierunku naszym dziennym działaniom, pozwala się obudzić i skumulować energię na cały dzień. Wieczorna czy popołudniowa odpręża po całym dniu pracy, przygotowuje ciało do spania. Joga o każdej porze dnia pozwala nam oderwać się na chwilę od wszystkiego, zapomnieć o problemach, wyciszyć, skupić się na sobie i na tym, co ważne. To idealny sposób na przerwę, nawet 5 minut świadomego rozciągania zdecydowanie zwiększa naszą produktywność i kreatywność, oraz pomaga nam się skupić.


Czy joga jest dla każdego?
Nie ma żadnych ograniczeń, joga jest absolutnie dla każdego bez względu na wiek, płeć, wzrost, wagę i predyspozycje. Każde ciało jest zupełnie inne i to jest jedna z najwspanialszych nauk jakie można wynieść z praktyki – każdy może odnieść korzyści z ćwiczenia i stale zwiększać swoje możliwości. Wiadomo, że czasem pojawiają się jakieś problemy zdrowotne, jednak uważna praktyka wraz z upływem czasu pozwala je załagodzić.